Schoonebeek - Den Haag info@brendesign.nl

Waarom je meer dan een logo nodig hebt, je hebt een merk nodig!

31 augustus 2017 Brendesign 0 Comment

Alleen je logo is niet je merk

Je logo is natuurlijk die eenvoudige weergave in woord- of beeldmerk die je merk representeert. Als het goed is, is het een visuele trigger die bij je doelgroep de juiste associaties oproept. Echter die associaties, en voorkeuren in het hoofd van je doelgroep dat is je mentale plaats van je merk.

Je logo is daar slechts een visueel voorbeeld van, die de associaties oproept. Om een helder merk te bouwen, zul je meer nodig hebben dan een logo. Maar een bredere huisstijl, schrijfstijl en een visie die een duidelijke eenheid met elkaar vormen.  Ook je gedrag, en alles wat je doelgroep van je merk ervaart, telt mee in deze beeldvorming. Het telt allemaal bij elkaar op. Vandaar dat een gelikt en elegant logo niet werkt, als alle andere dingen die je als merk doet of uitstraalt niet gelikt en elegant zijn.

Luch&Cookies concept

Onderscheidenheid is belangrijk

Een belangrijke eigenschap van een merk is onderscheidenheid. Je wil anders zijn dan je concurrenten zodat het voor je doelgroep duidelijk is waarom ze voor jou moeten kiezen en niet voor je concurrenten. Onderscheid creëren alleen op basis van een logo, kan, maar is in sommige markten erg moeilijk. Echt onderscheid creëer je door een gewaagde en onderscheidende visie, die je in zowel je visuele identiteit, grafisch ontwerp, maar ook fotografie doorvertaald, je woordkeuze en taal en in alles wat je doet. Dus ook je business keuzes. Alles moet bij elkaar kloppen en in lijn zijn met elkaar. 

Consistentie is waar het om draait

Je hebt het vast wel eens gehoord, maar goed om het nog even te benadrukken, consistentie en samenhang is waar het om draait bij merken. Consistente merken, trekken volgers aan en zorgen voor nieuwe klanten.

Wanneer je website zachte pastellen toont, maar je Instagram heel rauw en contrastrijk is, zullen je volgers niet herkennen dat het dezelfde afzender of merk is. Het doel met alle (visuele) communicatie is dat je volgers en potentiële klanten direct zien dat je de afzender bent. 

Herkenbaarheid wordt door de som der delen bepaald

Elk onderdeel en element van je merk moet elkaar aanvullen en complementair zijn, van je visuele stijl, je tone of voice, de banner op je website, de foto’s op je Instagram account. Alles moet eruit zien, horen en voelen als één eenheid en merk.

Waarom is het zo belangrijk herkend te worden als merk? Omdat zodra mensen je merk gaan herkennen, of dat nu is door een blogpost, een Instagram foto of een logo ontwerp, zullen ze herinnerd worden aan het bestand van je merk en dus onderneming. De kans dat ze aan je denken om wanneer ze een bepaalde behoefte hebben (die jou product of dienst vervult) zullen ze dus sneller je website bezoeken of bij je kopen. Je leidt een onderneming en daarom heb je volgers en klanten nodig.

bron: Ocher.nl

leave a comment

error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: