Schoonebeek - Den Haag info@brendesign.nl

Spam? Storen in plaats van scoren… of toch niet?

20 februari 2018 Brendesign 0 Comment

Hoeveel e-mails stuur je eigenlijk per week naar jouw klanten? Er zijn verschillende soorten e-mails. Dit kan een nieuwsbrief zijn, een offerte, verkoop e-mails of wat voor type e-mails dan ook. Wanneer hebben jouw klanten er genoeg van? Hoeveel is teveel?  Dé ultieme tip is deze: mensen krijgen nooit genoeg van berichten die waarde toevoegen. Probeer dat in je achterhoofd te houden.

Iedereen kent het wel, je start je computer op en je e-mail box stroomt vol, waarvan meer dan de helft reclame is oftewel spam. Spam e-mails zijn uitgegroeid tot een enorm probleem. Veel mensen ergeren zich eraan. En terecht. De reden? Je vraagt niet om deze mails. En de inhoud van die mails is niet vaak niet belangrijk. Je voelt gewoon dat de afzender domweg niet heeft nagedacht over wie je bent en wat voor jou goed of belangrijk is.

Koudwatervrees voor verzending e-mails? Niet nodig…

Helaas, door deze ervaringen durven veel organisaties geen e-mails meer te versturen. Er zijn veel bedrijven die wel netjes alle e-mail adressen verzamelen van hun klanten maar daar niks mee doen. Misschien herken jij jezelf hierin. De meest voorkomende reden waarom bedrijven niet willen mailen, is verbazingwekkend: “We willen niet dat mensen uitschrijven.”  Zonde, je kunt zoveel waardevolle e-mails naar deze mensen sturen. 

Waardevol mailen, het kán

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Nieuws over jouw bedrijf of producten/diensten.
  • Interessante ontwikkelingen in de branche.
  • Tips voor het gebruik van jouw producten of resultaten die jouw diensten opleveren.
  • Uitnodigen voor een presentatie die je geeft of een beurs waar je op aanwezig bent.
  • Statusupdates sturen over projecten.
  • Herinneren dat er onderhoud gepland moet worden aan jouw product.
  • Content marketing e-mails.
  • Deze inspirerende lijst kan zelfs nog veel langer zijn…

Waarom gebruik je jouw lijst met e-mailadressen niet?

Bijna iedereen bouwt in de loop van de tijd een e-maillijst op en het gekke is dat bijna iedereen die nooit echt gebruikt. Zij mailen nooit daadwerkelijk en proberen niet via dit supervoordelige en makkelijke medium te communiceren met (potentiële) klanten.

Slim selecteren

Is het echt de angst dat mensen zich uitschrijven? Waarom zijn ze daar zo bang voor?

De denkfout zit in het feit dat jouw e-maillijst in hoofdzaak bestaat uit potentiële klanten. Dat klopt, maar wel tot op zekere hoogte. Als je nooit een e-mail naar deze mensen stuurt, dan is de kans miniem dat ze ook een keer bij jou klant worden. Op jouw e-maillijst staan zeker mensen die NIET geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten. Als je die gaat mailen, dan zullen zij zich uitschrijven. Toch niet erg? Je houdt dan een in de basis in jou bedrijf en aanbod geïnteresseerd kernbestand over. Slim selecteren noemen we dat.

Mailen maakt je lijst iedere keer waardevoller

E-mailadressen worden gek genoeg behandeld alsof ze uitstervend zijn. Veel ondernemingen denken: als je er regelmatig gebruik van maakt, dan melden zich elke keer mensen af en dan loopt de lijst helemaal leeg.  Dit is natuurlijk niet waar. Eigenlijk wil je een lijst overhouden met mensen die betrokken zijn en jouw e-mails lezen. Hoe meer mensen zich uitschrijven uit de lijst, omdat ze denken dat jouw aanbod niet voor hen geschikt is, des te beter. Ook vervallen opgeheven e-mailadressen van de lijst. Daar wordt jouw lijst alleen maar waardevoller van.

Niemand kiest bewust voor spam

Spam wordt als spam gezien omdat het ook echt spam is. Niets anders. Als je van plan bent om mensen spam te sturen dan zul je zien dat je lijst snel korter wordt. Ik ben echter nog geen klant tegengekomen die bewust spam wil versturen.

 

De ultieme test…

Als je iemand elk uur een e-mail stuurt en die persoon bij het openen van de e-mail elke keer 10 euro op zijn bankrekening gestort krijgt, dan hoor je niemand klagen. Ik garandeer je dat hij dan ook niet kan wachten tot de volgende binnenkomt. Niemand zou het zien als spam.

Als ik je echter één keer per maand mailde met een harde verkoop e-mail en de vraag of ik een half uur van jouw tijd zou kunnen hebben om met je te praten over onze aanbiedingen? Dan zou je dat natuurlijk al na één e-mail irriteren. Je schrijft je dan ook snel uit van mijn lijst.

Stuur alleen waardevolle inhoud

Vraag jij je soms af “Hoeveel e-mails mag je per week aan iemand zenden?”. Denk dan even aan Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Hun hele bedrijfsmodel is gebaseerd op het sturen van téveel inhoud naar jouw tijdlijn. We moeten nu onze tijd beperken op veel social media platforms, omdat er zoveel verschillende berichten voor ons klaarstaan. Het bijzondere is dat mensen veel verschillende berichten willen zien per dag. Is het niet via social media, dan is het wel een krant of het nieuws op tv. Maar het moeten dan wel berichten zijn die waarde toevoegen aan hun leven, bedrijf of organisatie.

Ken het belang van je doelgroep

Als je bang bent dat mensen uit je e-maillijst zich gaan afmelden, denk dan eens goed na over de berichten die je ze wilt sturen. Als jij van plan bent om ze spam te gaan sturen, dan schrijven zij zich natuurlijk uit. Maar als je juist van plan bent om hen waardevolle informatie te zenden waar ze iets aan hebben, waarom zouden ze zich dan uitschrijven? Dé les? Mensen krijgen nooit genoeg van berichten die waarde toevoegen. Onthoud dit en baseer hier je e-mailmarketing op.

Focus je e-mail op de interesse van je doelgroep

Denk na over de mensen op jouw e-maillijst en welke informatiebehoeftes zij hebben. Welke waardevolle tips kun je ze geven? Waar kun je ze echt mee helpen? Je kunt natuurlijk ook gewoon jouw e-maillijst niet gebruiken en afwachten tot ze vanzelf interesse in je tonen.  Maar dat is natuurlijk niet echt ondernemend.

leave a comment

error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: